بررسی انواع هنجارگریزی در جریان شعری شعراستان بر مبنای الگوی لیچ
نویسندگان
چکیده مقاله:
هنجارگریزی یکی از شیوههای مؤثر در برجسته سازی زبان و آشنایی زدایی از آن است که در شعر کاربرد بسیار دارد. این اصطلاح که به دنبال انتشار نظریات شکلوفسکی، تینیانوف و یاکوبسن در زمینه آشنایی زدایی در نقدهای فرمالیستی مورد استفاده قرار گرفت در برگیرنده روشها و ابزارهایی ادبی و زبانی است که جهان متن را در نظر مخاطب بیگانه میسازد و با ایجاد مکث و به تأخیر انداختن درک مخاطب از اثر، سبب گسترش معنای متن و در نتیجه تولید لذت ادبی میشود. شعر معاصر ایران، به ویژه در دوره های اخیر با استفاده از هنجارگریزی به شکلهای مختلف، در پی تولید زیبایی و خلق آثاری متفاوت برآمده است که با ساختارهای گوناگون جامعه هماهنگ باشد. جریان ادبی شعراستان یکی از گونه های جدید شعر فارسی است که در سطوح مختلف متن به هنجارگریزی پرداخته و از این راه توانسته است به ابداع طرز تازهای در شیوه های تولید شعر در محیط ادبی ایران بپردازد. این پژوهش برآنست تا با روش تحلیلی-توصیفی در حوزه مکتب ساختگرایی و طبق الگوی هنجارگریزی لیچ به بررسی هشت گونه هنجارگریزی در جریان ادبی شعراستان بپردازد. اشعار مورد استفاده در این پژوهش از دو مجموعه عباخوان و ندیمه نورد اثر وحید ضیایی برگزیده شده اند و نتایج حاصل از این بررسی بیانگر تأثیر بسیار زیاد گونه های مختلف هنجارگریزی در تولید شعراستان میباشد چنانکه گویا متن تنها بر پایه هنجارگریزی استوار گردیده و اساسیترین عنصر موجود در آن همین مورد است.
منابع مشابه
بررسی هنجارگریزی معنایی در مثنوی مولانا بر مبنای الگوی لیچ
مولانا، به عنوان معلم بزرگ اخلاق و عرفان، در مثنوی وظیفه دشوار بیان مفاهیم ذهنی عرفانی را که برای بیشتر خوانندگانش تازگی داشتهاند، به زبانی ملموس، عهدهدار شد. افزون بر این، برای انجام این مهم، مولانا تلاش داشت غبار عادات فکری را از ذهن خوانندگان بزداید و افقی تازه در برابر دیدگان آنان بگشاید. انجام این مهم از طریق زبان روزمره عملی نبود. این امر باعث شد مولانا هنگام سرودن مثنوی از هنجارهای ز...
متن کاملبررسی هنجارگریزی در شعر شفیعی کدکنی بر مبنای الگوی لیچ
هنجارگریزی یکی از مؤثرترین شیوه های برجسته سازی و آشنایی زدایی در شعر است که بسیاری از شاعران از آن بهره برده اند. در شعر معاصر، نیما نقش زیادی در پایه ریزی این شیوه، داشته است و پیروان وی نیز از این روش، بسیار استفاده کرده اند. یکی از شاعرانی که از روش هنجارگریزی برای برجسته سازی شعر خود بهره گرفته است، شفیعی کدکنی (م. سرشک) است. این پژوهش سعی دارد تا با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی در چارچوب مکت...
متن کاملهنجارگریزی در غزلیات بیدل دهلوی بر مبنای الگوی لیچ
بیدل دهلوی یکی از شاعران معروف عصر صفوی در سده یازدهم و دوازدهم هجری و شاعری برجسته در تاریخ ادب فارسی است؛ بهگونهای که بعد از جامی و امیر خسرو بزرگترین شاعر تلقی میشود. بیدل را از نظر نازکاندیشی و پرکاری باید نماینده تمامعیار سبک هندی بهشمار آوریم؛ زیرا تمام خصایص شعری گویندگان عهد صفوی را بهگونهای روشنتر و مشخصتر میتوان در آثار او جستوجو کرد. هنجارگریزی یکی از مؤثرترین شیوههای ب...
متن کاملبررسی هنجارگریزی در شعر شفیعی کدکنی بر مبنای الگوی لیچ
هنجارگریزی یکی از موثرترین شیوه های برجسته سازی و آشنایی زدایی در شعر است که بسیاری از شاعران از آن بهره برده اند. در شعر معاصر، نیما نقش زیادی در پایه ریزی این شیوه، داشته است و پیروان وی نیز از این روش، بسیار استفاده کرده اند. یکی از شاعرانی که از روش هنجارگریزی برای برجسته سازی شعر خود بهره گرفته است، شفیعی کدکنی (م. سرشک) است. این پژوهش سعی دارد تا با روش تحقیق توصیفی – تحلیلی در چارچوب م...
15 صفحه اولبررسی هنجارگریزی در شعر "دماوندیه" اثر ملک الشعرای بهار بر اساس الگوی زبان شناختی لیچ
هنجارافزایی و هنجارگریزی دو بخش عمده از برجسته سازی ادبی به شمار میآیند که بهره گیری از آنها میتواند نقطه عطفی در زبان شعر یک شاعر محسوب گردد. در این راستا، بر آنایم تا در پژوهشی توصیفی- تحلیلی به بررسی ابزارهای شعرآفرینی، بالأخص از نوع هنجارگریزی آن در یکی از اشعار شاعر برجسته ایرانی، ملک الشعرای بهار، بپردازیم. برای این منظور، پس از گریزی کوتاه به الگوی هنجارگریزی زبانی ...
متن کاملبررسی زبان شناختی گونه های هنجارگریزی در اشعار عباس باقری بر اساس الگوی هنجارگریزی لیچ
هنجارگریزی یکی از موثرترین شیوه های برجسته سازی و آشنایی زدایی در شعر است که بسیاری از شاعران از جمله عباس باقری از آن بهره برده اند . در این پژوهش پس از ارایه ی پیشینه ای از دیدگاه های صورت گرایان و بررسی آرای آنها در مورد زبان و شعر ، بر مبنای الگوی هنجارگریزی لیچ ( 1969 ) به بررسی هشت نوع هنجارگریزی ( واژگانی ، دستوری ، آوایی ، نوشتاری ، معنایی ، گویشی ، سبکی ، زمانی ) در اشعار عباس باقری پر...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 12
صفحات 55- 76
تاریخ انتشار 2016-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023